عسل

ارتباط عسل و دیابت چیست؟

آیا از ارتباط عسل و دیابت مطلع هستید؟ عسل از جمله مواد غذایی مفید و دارای ارزش خوراکی و درمانی بسیار بالایی می باشد. جالب است بدانید که بسیاری از پژوهشگران در مورد تاثیر این ماده بر بیماری دیابت، تحقیقات مختلفی انجام داده اند. ما نیز در این مقاله، تاثیر استفاده از آن را در روند درمان دیابت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ارتباط عسل و دیابت

ارتباط عسل و دیابت

دیابت چیست؟

پیش از بررسی تاثیر و ارتباط عسل و دیابت؛ خوب است که یک معرفی کلی از این بیماری داشته باشیم. بالا بودن میزان قند خون بیش از حد مجاز، موجب ابتلا به بیماری دیابت می‌ شود. ممکن است برخی افراد این تصور را داشته باشند که مصرف زیاد کربوهیدرات ها و قند، موجب بروز این بیماری می شود. حقیقت بیماری دیابت این است که به طور صد در صد استفاده زیاد از قند و کربوهیدرات موجب ابتلا به آن نمی شود.

لازم است بدانید که لوزالمعده هورمونی به نام انسولین در بدن ترشح می کند. وظیفه هورمون انسولین نیز انتقال قند خون به سلول های بدن می باشد. سلول ها نیز از قند منتقل شده توسط انسولین به عنوان انرژی برای فعالیت های خود استفاده می کنند. عدم تولید انسولین به میزان کافی در بدن انسان یا وجود مشکل در عمل جذب قند، موجب افزایش میزان قند خون و ابتلا به دیابت می شود. افراد مبتلا به دیابت نیز بنا به همین دلیل، می بایست در وعده های مشخص انسولین تزریق کنند. تزریق انسولین موجب می شود تا بدن قند خون را جذب کرده و از افزایش آن جلوگیری کند. وجود علائمی مانند تشنگی بیش از اندازه، پرخوری، خستگی مفرط، کاهش وزن شدید و مشکلات بینایی ممکن است از نشانه ‌های این بیماری باشند. بهتر است که در صورت مشاهده این علائم به پزشک خود مراجعه نموده و میزان قند خون خود را اندازه گیری نمایید.

ارتباط عسل و دیابت 1

عسل

چه موادی در ترکیبات عسل وجود دارند؟

ارتباط عسل و دیابت به دلیل ترکیباتی که در عسل وجود دارد برای بدن مفید خواهد بود. مواد تشکیل دهنده عسل؛ شامل قند، آب، پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی می باشد. میتوان گفت ۲۰ درصد عسل از آب و ۸۰ درصد آن را کربوهیدرات ها تشکیل می دهند. ضمن بررسی ترکیبات عسل این سوال پیش می آید که با وجود قند و کربوهیدرات در ترکیبات آن؛ این ماده خوراکی چطور می‌تواند بر دیابت تاثیر گذار باشد؟

تفاوت ترکیبات سایر شیرین کننده ها و این ماده غذایی موجب مفید بودن ارتباط عسل و دیابت شده و بیماران دیابتی را دچار مشکل نمی کند. لازم است بدانید که افراد مبتلا به دیابت نمی ‌توانند کربوهیدرات و قند ها را به صورت کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. استفاده از ماده ای که کمترین ضرر و آسیب را به بدن برساند و دارای مقدار معینی کربوهیدرات و قند باشد نیز به همین دلیل برای بیماران دیابتی ضروری است.

ارتباط عسل و دیابت 2

ارتباط عسل و دیابت

جلوگیری از ابتلا به دیابت

نظر به اینکه عسل یک کربوهیدرات و قند طبیعی است، قند خون را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. طبق نتایج بدست آمده از آزمایش های مختلف؛ تاثیر استفاده از آن برای قند خون از تاثیر قند و شکر بسیار کمتر است. آزمایشات و تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ انجام شده؛ تاثیرات قند و عسل را بر روی میزان قند خون، مورد بررسی قرار داده است.

تحقیقات مورد نظر، آزمایشات خود را با بررسی و معاینه بیماران دیابتی نوع یک و افراد بدون دیابت انجام داده است. طبق نتایج این آزمایشات؛ افراد مبتلا به دیابت، سی دقیقه پس از مصرف آن، افزایش اولیه قند خون را تجربه کرده اند. قند خون شرکت کنندگان پس از مدتی کاهش یافته و ظرف دو ساعت بعدی نیز میزان قند خون آنها در سطح پایین باقی مانده است. نتایج به دست آمده در این تحقیقات ثابت کرد که عسل برخلاف شکر، موجب افزایش انسولین و کنترل قند خون می شود. لازم به ذکر است که با وجود این نتایج باز هم باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

نکته مورد توجه دیگر این است که میزان شیرین بودن عسل، بسیار بیشتر از شکر می باشد و میتوان مقدار کمتری از آن را جایگزین شکر کرد‌. اگر دیابت شما در حالت استاندارد بوده و به خوبی کنترل شده است؛ توصیه می شود که عسل طبیعی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. طبیعی بودن آن به این دلیل که هیچ نوع قند اضافی در ترکیبات خود ندارد برای مبتلایان به دیابت بی خطر می باشد. عسل­ های فرآوری شده که از اغلب سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی می توان تهیه کرد؛ ممکن است در ترکیبات خود شربت یا میزان معینی شکر داشته باشد. وجود قند و سایر شیرین کننده ها در این ماده غذایی، می تواند میزان قند خون شما را افزایش دهد.

ارتباط عسل و دیابت 3

استفاده از عسل برای افراد دیابتی

آیا استفاده از عسل برای افراد دیابتی مفید است؟

افزایش سطح انسولین خون یکی از مزایای خوردن عسل می باشد که موجب کنترل بهتر قند خون خواهد شد. این ماده غذایی دارای خاصیت های ضد التهابی بوده و یک آنتی اکسیدان قوی است. استفاده از مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان، سوخت و ساز قند را در بدن راحت تر می کند. عوارض بیماری دیابت نیز با استفاده از مواد غذایی دارای خاصیت ضد التهابی می تواند کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که وجود التهاب موجب می شود که بدن نسبت به انسولین از خود مقاومت نشان داده و به خوبی نتواند از انسولین استفاده کند.

خوردن عسل برای ما مفید است یا مضر؟!

اغلب افراد بر این عقیده هستند که عسل می ‌تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر باشد. وجود مزایا و فواید مختلف این ماده بر بدن و آنتی اکسیدان خوب در آن نیز دلیل این عقیده می باشد. همانطور که پیشتر گفته شد؛ زیاده روی در مصرف آن، توصیه نمی شود.

دانشمندان بر این عقیده هستند که ارتباط عسل و دیابت نیازمند بررسی های بیشتری است اما اغلب تحقیقات و آزمایش هایی که تا به امروز انجام شده است؛ تاثیر این ماده بر دیابت را تایید کرده‌ اند. افراد دیابتی می توانند با خیال راحت از نوع طبیعی این ماده خوراکی استفاده کنند. استفاده از عسل طبیعی به دلیل وجود خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی؛ موجب کاهش عوارض دیابت و کنترل قند خون خواهد شد.

ورزش کردن نیز می تواند موجب کاهش قند خون و کنترل  آن شود. همانطور که میدانید؛ بسیاری از بیماری ها و مشکلات جسمی نیاز به ورزش کردن دارند. افراد دیابتی نیز بهتر است که ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

با وجود تاثیر مثبت این خوراکی مفید در شاخص گلیسمی؛ استفاده زیاد از آن توصیه نمی شود. ممکن است برخی افراد مانند کسانی که نیاز به کاهش سطح قند خون دارند؛ نتوانند از عسل استفاده کنند. افراد مبتلا به دیابت باید پیش از خوردن عسل از طبیعی بودن آن و نبود سایر افزودنی ها و مواد قندی مصنوعی در ترکیبات آن مطمئن شوند.

این مقاله ارتباط عسل و دیابت را مورد بررسی قرار داد؛ امیدواریم که مطالعه آن، اطلاعات مفیدی به معلومات شما اضافه کرده باشد‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *